Sustenabilitatea – cheia nordicilor


Nimeni nu cumpără haine sperând să salveze lumea, deoarece moda și designul se adresează direct emoțiilor și acționează asupra instinctelor de moment. Iar când alegem o haină nouă ne interesează cum arată, cum se așază pe corp, ce linie are, ce culoare și mai puțin unde a fost fabricată sau care este originea materialelor din care este confecționată.

 

Sustenabilitatea este conceptul cu care dorește să se identifice Copenhagen Fashion Week, evenimentul designului nordic care are loc în fiecare august în capitala daneză. Iar asta-i vine ca o mănușă:

n-or da nordicii tonul în modă, dar cu siguranță sunt pionieri în ce privește mișcarea ecologică și responsabilă față de mediul înconjurător. Unele dintre cele mai sustenabile branduri daneze, Fonnesbech și Barbara I Gongini, alături de doi nou-veniți în calendarul CFW, House of Dagmar și Uniforms For The Dedicated, vor să demonstreze că există o nișă pe care săptămâna modei daneze se poate încadra, creând o destinație “verde”, o soluție pentru cei care caută haine cu o amprentă mai mică asupra mediului.

La ediția din luna august 2016 a CFW și-au prezentat colecțiile 29 de branduri pentru femei și bărbați, inclusiv talente native precum Mark Kenly Domino Tan sau Asger Juel Larsen, dar și labeluri cunoscute precum Henrik Vibskov, Baum und Pferdgarten și By Malene Birger. O pierdere ireparabilă este cea a lui Ivan Grundahl, care s-a stins din viață în această primăvară, la câteva zile după ce împlinise 65 de ani. Oricum, brandul merge înainte cu Roy Krejberg, director creativ, care nu a avut timp însă să încropească o colecție pentru ediția din vară a CFW.

Designerii au ales și spații mai neobișnuite pentru a-și expune creațiile: Saks Potts a prezentat o colecție colorată, cu multă blană, la un studio foto, în timp ce Kenly Domino Tan a ales Amager Bio, un loc unde se cântă muzică; Baum und Perfgarten au prezentat la propriul magazin, iar used Lovechild 1979 în grădina muzeului Glyptotekshaven. Pe de altă parte, designerul Ole Yde a scos în față doar șase piese, alegând să meargă cu colecția sa de 35 de look-uri la Paris Fashion Week.

Două târguri – Copenhagen  International Fashion Fair și Revolver –  au coincis cu prezentările CFW, atrăgând în total 30.000 de profesioniști din industrie.

În paralel cu Copenhagen Fashion Week, Institutul de modă din Danemarca a găzduit și The Jewellery Room, o inițiativă aflată deja la a șaptea ediție. Evenimentul a avut loc la Nikolaj Kunsthal și a prezentat 13  mărci din țară, inclusiv jucători de categorie grea cum ar fi Pandora, Georg Jensen și Ole Lynggaard, dar și branduri mai mici ca Maria Black, precum și 12 mărci din Suedia, Norvegia, Finlanda și Marea Britanie.

Exporturile totale de modă ale Danemarcei au crescut în primele trei luni ale anului 2016 cu doar 1,6%, ajungând până la 7,3 miliarde de coroane daneze (1,1 miliarde $). Acest lucru vine după o creștere de 6% în 2015, la 26,3 miliarde de coroane daneze, sau 3,86 miliarde $.

Fonnersbech – Sombre Mirage

_dsc1973editedit

Cea mai mare provocare a modei eco este să transceandă tocmai această noțiune, asociată cu haine terne și puțin atractive. Clienții par să acorde interes modei ecologice, dar fac achiziții doar dacă nu se fac compromisuri la design. Colecția primăvară-vară 2017 este inspirată din deșertul Saharei, cu multe elemente împrumutate din vestimentația masculină, care se transformă în jachete tip safari pentru femei și pantaloni scurți în tonuri de măsliniu. S-au folosit lână organică și o nouă țesătură inovatoare numită newlife, obținută din fibre regenerabile sau materiale reciclate).

Freya Dalsjo – Pitch Perfect

_dsc2098edit

Designerul s-a inspirat din literatura science fiction și filmele anilor ‘90, iar în prezentare și-a folosit și câteva prietene pe post de manechine. Punctul de plecare a fost acela de a crea pantalonul, bluza și rochia perfecte, iar apoi de a le aplica propria semnătură, într-o combinație îndrăzneață de culori și materii. Creatoarea a folosit elemente din costumul de schi, pe care le-a tradus în limbaj de vară, pentru un rezultat interesant, dar puțin probabil...

Lala Berlin – elefanții din junglă

_dsc3141edit

Leyla Piedayesh este o nemțoaică născută în Iran, fondatoarea brandului Lala Berlin. Deja la a treia prezență la CFW, Leyla s-a inspirat pentru sezonul primăvară-vară 2017 din jungla africană, iar drept muză a avut-o pe Josephine Baker, celebra dansatoare și cântăreață de culoare din anii ‘20. Multe piese croșetate, rochii din bumbac negre sau cărămizii și motive din Orientul Mijlociu. Ciucuri, franjuri asimetrici, benzi contrastante și culori delicate pentru o clientă modernă de orice vârstă.

Henrik Vibskov – despre salam, fără manele

_dsc3391edit

Vibskov construiește universuri suprarealiste și ciudate în jurul unor concepte care par a fi alese aleatoriu. De data aceasta s-a pornit de la salam, da. Totul s-a învârtit în jurul acestui... mezel, dar entuziasmul cu care s-a aplecat creatorul asupra salamului este contagios. Ca element stilistic Vibskov s-a folosit de kimono, pe care l-a interpretat în multe feluri, păstrând totuși salamul în fundal.

Mark Kenly Domino Tan – lux inventiv

_dsc4153edit

Modă de înaltă calitate, țesături performante și linii amintind de Dior, dar purtând semnătura lui Mark Kenly Domino Tan într-o colecție luxoasă. Creatorul care a lucrat pentru case cunoscute precum Balenciaga, Alexander McQueen și Sonia Rykiel este extrem de atent la detalii. Totul este într-un stil clasic, dar îmbogățit cu elemente specifice, bluze legate la spate, pantaloni strânși sub genunchi, jachete care amintesc de toreadori, rochii-cămașă.

Ganni – Danish cool

_dsc4918edit

Esența brandului este acel coolness danez fără efort. Colecția prezentată acum este inspirată dintr-un road trip pe coasta de vest a Statelor Unite, așadar recunoaștem elemente tip cowboy, retrofuturism și romantism de Palm Springs. Paleta coloristică evocă imaginile văzute din mașină, tonuri de nisip, roșu, negru, albastru deschis sau închis.Siluetele sunt și structurate, și neglijente, incluzând haine cocoon, rochii florale din mătase, cu umerii dezgoliți și grafică ce include flori și cai alergând.

By Malene Birger – rich girl party

_dsc4411edit

Unul dintre cele mai așteptate show-uri ale CFW este cel al brandului aflat din 2014 sub conducerea creativă a Christinei Exsteen. By Malene Birger este în dezvoltare internațională și are o clientelă în continuă extindere. Pentru sezonul primăvară-vară 2017 propune veșminte lejere, tip pijama, perfecte pentru o seară de vară, rochii vaporoase în măsliniu și în general o atitudine tip LA.

Baum und Pferdgarten – mereu purtabil

Inspirații dandy și look anii ’50 tip Ivy League dau tonul colecției Baum und Pferdgarten. Țesături clasice precum mătase, crep șifon în contrast cu nasturi aurii și ornamente. Tricotaje strălucitoare și leggings amintind de ciorapii trei sferturi ai adolescentelor, plus un glamour anii ‘70. Detalii romantice, pliseuri, funde și franjuri și din nou stilul pijama.

Barbara i Gongini – postapocaliptic

_dsc6572edit

Creatoarea și-a imaginat o armată de supraviețuitori postapocaliptici, cărora stilul său le pică foarte bine. Haine multifuncționale în paleta caracteristică creatoarei, negru, alb și gri, pentru un stil urban. Închideri versatile, multe buzunare și detalii de fermoare, în materiale șifonate, viscoze prespălate, jerseu, in, țesături de parașută și piele. Trenciuri avangardiste,

într-o interpretare inedită a clasicului.

Lovechild 1979 – tonuri florale

_dsc6171edit

Anne-Dorthe Larsen le oferă clientelor haine feminine, delicate, în tonuri florale, dar fără zahariseală.  Pantaloni evazați, rochii pe un umăr și nelipsitele pijamale din mătase. Piese puternice îndulcite în grafică florală și aranjamente timide de culori precum mov-verde limetă sau bej-galben însorit.Siluete anii ’50 se reîntorc la viață după câteva sezoane, cu talii accentuate și eșarfe legate la gât.

The House of Dagmar

_dsc5309edit

Fondat de trei surori suedeze, Karin, Kristina și Sofia, brandul are incontestabil o adresabilitate nordică. Culori naturale, sustenabilitate și reinterpretarea clasicului într-o variantă sport – acestea sunt elementele-cheie ale colecției care cuprinde chiar o rochie din materiale folosite în navigație. Multe tricotaje purtate separat sau îmbinate cu țesături pentru o vară nordică, răcoroasă.


Lasa un mesaj