Numai după Paris Fashion Week, ultima săptămână a modei și cea mai spectaculoasă, putem trage linie și sintetiza cum va arăta sezonul viitor – unul care prețuiește situațiile inteligente și oferă importanță designului cu miez. Lista a fost lungă – 450 de prezentări de podium în cele patru orașe, dar se pot desprinde câteva idei principale.

De la politică la feminism, sezonul de primăvară-vară 2018 oferă un discurs interesant și subliniază legătura dintre emoție și felul în care ne îmbrăcăm. Un timp al contradicțiilor, explorate într-o varietate de moduri, de la deconstructivismul sartorial la zona de glam leisure care o va înlocui pe cea sport. Plutește în aer un sentiment de nostalgie, de retrospectivă care patinează de la opulențe stridente la sentimentalism liniștit. Feminitatea țese povești puternice, de o senzualitate curajoasă.

Din nou, Parisul a ținut blazonul sus, cu majoritatea marilor colecții prezentate aici, culminând cu show-ul Louis Vuitton de pe 3 octombrie, în subsolul muzeului Luvru. Designerii francezi au impresionat prin spectacol și grandoare, iar show-ul Saint Laurent a fost legendar – pe un podium din gheață uscată, în aer liber, cu Turnul Eiffel sclipind în fundal. Elementul de bază a fost senzualitatea, iar directorul creativ Anthony Vaccarello și-a expus rochiile negre paietate strălucind “ca asfaltul după ploaie”. Vaccarello s-a jucat frumos, plecând de la legendarul tuxedo al lui YSL, pe care l-a declinat în forme moderne, pentru femeia puternică, care nu are nevoie de machiaj, stăpână pe convingerile sale pentru care luptă până în pânzele albe. Un show în crescendo dramatic și o bucurie pentru ochi. La primul ei show pentru Givenchy – cel mai discutat debut al săptămânii din Paris –, Clare Waight Keller a adus ceva din aerul distinctiv pe care-l emana la cârma Chloé, dar compensat de o croitorie de top, admirată de actrițe precum Cate Blanchett și Julianne Moore.

Chloé a făcut ceea ce știe cel mai bine: o modă șic franțuzească, ușor de ambalat și comercializat în întreaga lume. Noul director de creație Natacha Ramsay-Levibrought a adus puțin nonconformism și o nouă siluetă liniilor tradiționale ale casei. Chanel a oferit un spectacol grandios, cu șase cascade, fiecare de 10 metri înălțime – astfel încât modelele să aibă o justificare practică pentru salopetele din plastic purtate peste ținute. Show-ul s-a referit mai degrabă la Gabrielle, înainte de a deveni Coco, adică la un spirit mai tânăr și mai liber din viața creatoarei. Dar nu-mi dau seama cât de mult a fost actualizat, abia spre sfârșit am reușit să mă relaxez. La Stella McCartney stilul s-a ținut de mână cu calitățile ecologice și etice. Printuri și suprapuneri extreme la Balenciaga, precum și un tip de încălțăminte de a cărei estetică prefer să nu mă pronunț – Crocs cu platforme de zece centimetri… La Dries Van Noten rochii de lungime medie, de cocktail, în tonuri calde de ocru și auriu, finisate cu diamante pentru un plus de lux. Prezentarea Louis Vuitton a avut loc în fundația medievală a Palatului Luvru, cu mănuși și veste brodate legate la spate inspirate din stilul aristocrației franceze din secolul al XVIII-lea.

Care sunt principalele tendințe comerciale desprinse după Paris? Purtabilitate și confort, dar nu într-un mod extrem de familiar și nici de un lux prea diluat.

Din nou vedem roșu în fața ochilor

Ce a început la New York se termină la Paris. Roșul e culoarea vedetă a sezonului viitor, după rozul milenial trecem la o nuanță cu un conținut puternic. Iar la Paris se pare că a existat și o concordanță între designeri privind tipul de roșu – Pop Art Cherry. Culoarea a făcut deja primii pași în magazine, deci până vara viitoare s-ar putea ca lumea să se fi săturat și să treacă la tonuri de magenta sau violet, care și-au făcut și ele loc pe podium. Nu vom vedea doar roșu, ci și outfituri monocromatice, alb și negru ca la Saint Laurent, Isabel Marant, Altuzarra și Balmain.

Carouri scoțiene

O tendință care amintește mai degrabă de iarnă decât de vară, carourile și-au făcut simțite prezența la Paris, cu printuri de tartan întâlnite pe multe dintre podiumuri. La Balenciaga totul a fost la maxim, cu jocuri de carouri pe jachete matlasate și imprimeuri de carouri în combinații de fustă cu cămașă. La Hermès printurile în carouri formează baza întregii colecții, variind de la cele de perspectivă la cele superdetaliate. Traduse probabil în retail prin pantaloni și jachete în carouri, dar și în seria îmbrăcămintei de exterior mai subțiri.

 

Sportul rămâne de bază

Îmbrăcămintea sport nu dispare încă, dar are parte de o schimbare pentru primăvara anului 2018. Vorbim de un look mai funcțional, confortabil, revenind la lejeritatea anilor ’80, mai ales la Isabel Marant și Stella McCartney, cea din urmă folosind detalii precum șnururile de mare efect. Kenzo a făcut referire la tendința volanelor, în timp ce își vedea de drum într-o rochie printată sport. Cămașa rugby revine în modă. Stella McCartney folosește răscroiala de tip rugby la o rochie cu printuri africană, iar la Loewe apare într-o rochie de tip salopetă de culoare roz bombon, în timp ce Koché a folosit-o pe o rochie plisată. Lacoste a avut cea mai completă viziune pentru tema sport, cu o colecție foarte purtabilă și tinerească. Mascota brandului, crocodilul, și-a croit drum printr-o grămadă de imprimeuri.

Finisaje metalice

Inspirat de un David Bowie în perioada sa Ziggy Stardust, tendința se remarcă prin sortimentul bogat de țesături metalice și strălucitoare, pe lângă care nu poți trece indiferent. De inspirație anii ‘80, dar și experiment al suprafețelor, țesăturile plasticizate au mers cel mai bine la Dries Van Noten, Balenciaga, Louis Vuitton și Acne Studios, care a experimentat cu texturile. Iar dacă metalicele sau finisajele brevetate nu vă plac, puteți încerca dungile paietate de la Kenzo pentru străluciri fără referință la călătorii intergalactice. Genul acesta de ținute funcționează perfect pentru dependenții de selfie și tinerii pasionați de petreceri.

Deconstructivism

Peste tot s-au remarcat tăieturi și linii accidentale, de la terminații asimetrice la mâneci desperecheate sau stylingul ciudat al tricotajelor de la Balenciaga, legate în jurul modelelor. Trendul a fost mai evident la îmbrăcămintea de birou sau piesele cu destinație mai formală și la cea de exterior, în special trenciuri. Este modalitatea prin care luxul alege să se diferențieze pe o piață pe care brandurile de mass-market ridică ștacheta unei manufacturi curate. Balenciaga a fost eroul absolut aici, cu una dintre piesele-cheie, o haină trenci care avea atașată o alta de guler, suprapusă. Și Loewe s-a jucat mult în zona aceasta. Treabă care le va da multe bătăi de cap producătorilor dacă se va ajunge până acolo.

Încălțăminte neobișnuită

Revine prostul gust la încălțăminte, de la crocșii cu platformă dublă întâlniți la Balenciaga la cizmele de cowboy de la Givenchy și Maison Margiela, purtate pe piciorul gol. Dar cea mai neașteptată a fost alegerea Loewe pentru pantofi sport cu talpa alungită și formă de papuci turcești. Îi vom vedea prin magazine? Am mai făcut pariuri păguboase cu mine însămi în trecut, vezi papucii de casă pufoși care au trecut de la Kim Kardashian anul trecut și cu care au adunat tot praful Bucureștiului florăresele vara asta. Tare mi-e că voi pierde din nou.

De la colecția de excepție a lui Céline cu fluidități multitexturate și supradimensionate până la reluarea de către Chanel a temei vechilor tweed-uri în combinație cu haine de ploaie transparente, și de la glam rockul lui Gucci la revenirea lui Burberry în trecutul său plin de carouri, săptămânile modei din această toamnă au fost un festin pentru simțuri.