“Fashion is Supposed to be FUN!”


Moda a ales să-i lumineze calea Arinei Varga, al cărei parcurs demonstrează că nimic nu este întâmplător. Auzisem de ea de mult timp și îmi pare bine că am regăsit-o, la fel de creativă și plină de entuziasm precum cineva proaspăt ieșit din facultate. Energia de început de drum este cel mai greu de menținut și necesită muncă permanentă ca să-i păstrezi scânteia vie, dar creatoarea din Arad dovedește că se poate. În prezent vinde online, pe platforme mai mici sau mai mari, precum eMAG.ro, dar speră să-și deschidă și propriul magazin virtual. A crescut an de an, cu pași mici, dar a reușit să se adapteze la o piață instabilă și capricioasă precum cea românească.

Care a fost parcursul tău, ți-ai ales din start acest drum sau ai avut și alternative?

Designul vestimentar nu a fost prima mea opțiune. De fapt, până exact în perioada admiterilor (după terminarea liceului) nici nu m-am gândit la un viitor în domeniul modei - la vremea aceea cochetam cu o carieră în medicină sau în jurnalism. Faptul că m-am înscris la Facultatea de arte, că am ales acest drum, e o dovadă constantă pentru mine că nimic nu este întâmplător. Moda m-a ales pe mine.

Când ți-ai deschis atelierul și ce greutăți ai întâmpinat?

Activitatea oficială a atelierului a început în august 2011. Cele mai mari dificultăți la vremea aceea au fost cele financiare, totul realizându-se cu o investiție minimă: utilajele de bază și un spațiu care să ne acomodeze activitatea. Dacă achiziționarea mașinilor de cusut/surfilat etc. a fost ușoară, dificultățile au constat în găsirea unui spațiu ideal pentru noi, la un preț cât mai atractiv, să-i spunem... Următoarea problemă cu care m-am confruntat a fost aceea a forței de muncă. Problemă cu care ne confruntăm și în acest moment. Dar toate aceste greutăți te fac mai puternic, dacă reușești să treci peste ele. În prezent suntem într-un spațiu nou, mult mai potrivit pentru noi și ne-am mărit echipa!

Care a fost cea mai mare provocare de până acum? Dar realizare?

Realizările vin împreună cu provocările. Cele mai mari provocări sunt cele care se transformă la final în cele mai mari realizări! Dar dacă e să numesc o provocare, e aceea de a fi mereu nou, fresh, dar de a rămâne fidel propriului stil, propriilor mele valori stilistice. Echilibrul dintre cele două trebuie menținut mereu, cu tot efortul! După șapte ani de activitate în domeniul vestimentar pe piața instabilă din România, în continuă schimbare, în care de multe ori esteticul nu este prioritar, cred cu tărie ca cea mai mare realizare a mea este că atelierul încă există. Și nu doar atât, ci ne dezvoltăm puțin câte puțin în fiecare an.

Ce le propui clientelor, faci colecții sau produse random?

Ca orice designer, mi-aș dori să execut exclusiv piese din colecțiile propuse de mine. Da, încercăm să realizăm două colecții mari pe an, cu câte două colecții-capsulă între ele. Însă activitatea atelierului nu se poate baza exclusiv pe comercializarea acestora. Așa că realizăm și produse vestimentare custom, pe măsurile clientelor. Dar toate își regăsesc rădăcinile în piesele de colecție. Fie că este vorba de croiul unei mâneci sau de sentimentul oferit atunci când îmbraci un trench/palton realizat de noi. Stilul nostru se regăsește mereu în produsele create de noi – linii curate, materiale deosebite (am o mare slăbiciune în ceea ce le privește) și mici detalii unice.

Unde vinzi? Care sunt cele mai bune canale, online sau offline?

În cei șapte ani de activitate, am vândut atât în magazine online, cât și în spații specializate în comercializarea produselor de designeri, din diferite orașe din România. Ambele variante au fost profitabile și au accesat, fiecare, un public diferit.

Momentan existăm doar în mediul online, însă urmează să revenim în magazinele convenționale în foarte scurt timp. Chiar dacă sunt o mare susținătoare a magazinelor online, cred cu fermitate că e foarte important pentru client să intre în contact fizic direct cu produsele noastre. Ceea ce noi creăm arată diferit pe fiecare femeie – în funcție de constituție, de stilul propriu etc. Așa că e preferabil ca înainte de achiziționarea unui produs clientul să-l poată proba (evident, dacă este posibil). Chiar și așa, propriul nostru magazin online este în construcție! Da, trăim în era internetului și doar așa produsele noastre pot fi accesibile unei piețe mult mai mari.

Ce caută clientele, ce tip de produse și cât de important este criteriul prețului?

Clientele noastre fie caută să achiziționeze ceva pentru garderoba casual, fie caută ceva pentru o ocazie specială. De exemplu, majoritatea clientelor online caută piese deosebite, dar ușor clasice, acel office with a twist, să-i spunem, iar cele care ne calcă pragul atelierului o fac pentru a achiziționa o ținută de seară custom, sau chiar o rochie de mireasă. Prețul este important. Eu spun mereu “toată lumea are un buget”, dar acel buget variază foarte mult de la o persoană la alta. Cred că asta e și din cauza faptului că piața din România nu este matură, ci una în consolidare în ceea ce privește produsele designerilor vestimentari. Clientela (majoritatea ei) încă nu face diferența între produsele de designer realizate în serie foarte mică sau chiar unicat și cele ale marilor branduri, în serii foarte mari. Cum am avut ocazia să lucrez de ambele baricade (și ca designer pentru un brand cu serii mari, și ca designer independent), înțeleg foarte bine diferența de preț care apare între produse. Însă clientela autohtonă nu realizează mereu costurile pe care le implică crearea si execuția unui produs. Dar încet, sigur că lucrurile se schimbă și clientele vor fi tot mai informate, vor înțelege calitatea, valoarea și caracterul unic ale unui produs ce poartă semnătura unui designer local, din propria țară.

Cum merge colaborarea cu eMAG.ro, ești mulțumită? Ți-a adus vânzări și brand awarenes sau notorietate?

Începutul colaborării cu eMAG a fost destul de dificil. Nu eram obișnuiți cu modul lor de lucru și cu platforma lor. Dar totul se învață și sunt convinsă că de acum totul va merge ușor. Marketul creat de eMAG cred că își dorește să susțină și să promoveze designerii români, însă momentan sunt câteva elemente care ar trebui modificate pentru a veni în ajutorul acestora. Acum platforma este mai mult pentru marii producători, cei care pot oferi un număr mare de produse la prețuri cât mai mici. În prezent, noi avem pe site-u eMAG doar câteva produse, însă odată cu noua colecție ne dorim să creștem numărul acestora. Până atunci, clientele ne contactează pe Facebook și Instagram.

Ce proiecte ai și în ce direcții ai vrea să te dezvolți sau ești mulțumită așa cum ești acum?

Mereu voi avea un infinit de planuri și niciodată nu am să fiu mulțumită! Acum cel mai mult îmi doresc finalizarea site-ului online, cu shop-ul încorporat. Astfel încât să ne putem ocupa în mod direct de clientela noastră și treptat să reușim să ne extindem și în afara țării. În plus, chiar îmi doresc ca toată lumea să învețe mottoul nostru și să-l aplice în viața de zi cu zi: “Fashion is Supposed to be FUN!”.