Alisia Enco - visuri mari și determinare pe măsură


Se zice că dacă nu ai vise și idealuri înalte, vei sfârși prin a munci din greu pentru cineva care le are... Alice Botnarenco nu este genul de persoană care să muncească pentru alții, iar asta nu pentru că vrea să fie neapărat „șefă”, ci pentru că dorește să-și ducă la îndeplinire visele. Am aflat de brandul ei de cămăși Alisia Enco prin intermediul evenimentului Miercurea Minților Creative, organizat pe 5 decembrie, și am rezonat imediat cu conceptul său și cu imaginea pe care o transmite: aceea a unei femei care privește spre viitor, dar care nu uită niciodată de unde a plecat.

Cine este Alice Botnarenco și cum ai început să faci afaceri?

Sunt antreprenoare de când mă știu. Am trecut cu curaj și dezinhibiții dintr-o afacere într-alta, în domenii atât de diferite în care aveam zero experiență, încât pot să spun că până la această vârstă sunt deja un antreprenor în serie: am început la 23 de ani o afacere de rent-a-car, am fondat în 2009 asociația Femei în Afaceri și de patru ani brandul ALISIA ENCO. Acest avânt creativ și liber s-a născut în mine de când eram adolescentă pentru că mi-am dorit mereu să fiu pe cont propriu și să nu depind de nimeni. Pe scurt, Alice Botnarenco este o femeie creativă, cu instincte bune pe care le ascultă, care se simte ca peștele în apă printre provocări, cu o mare nevoie de libertate de acțiune și exprimare.

Care este povestea brandului tău de cămăși și cum a evoluat până în prezent? 

Povestea brandului ALISIA ENCO a început cu un an înainte de lansarea lui. Deși nu era prima afacere, când e vorba de un domeniu nou și atât de competitiv, n-ai mereu certitudini și nu-ți țin de cald întotdeauna intuițiile proprii. După un an de muncă, după ce am adunat toate cămășile din dulap, după ce am mers prin magazine să cunosc concurența, după ce am studiat oferta online mare cât universul și am petrecut ore în șir consultând statistici, dar mai ales după multe teste de cămăși, atât în țară, cât și în afară, m-am aruncat în noua provocare cu chef de treabă.

Am început inspirată de ideea unei abordări creative în ținuta de business. Asta mă obseda de ceva timp, pentru că tot observam ținutele cuminți și… previzibile ale doamnelor la evenimentele “Femei în Afaceri”. Cum lucrurile se leagă și nimic nu e întâmplător, ideea îmi încolțise de atunci: ce faci ca femeie, când lucrezi într-un domeniu corporate cu oarecare rigori, dar îți dorești culoare, accente creative și varietate? Ce faci când ești femeie… vie pe dinăuntrul uniformei și vrei să-ți exprimi liber creativitatea fără să pui în pericol imaginea competenței tale? Ei bine, aici ALISIA ENCO își propune să le ofere femeilor alternative creative de ținute și accesorii care să facă o declarație de independență și de forță feminină în business.

Am lansat brandul la finalul lui 2014 și de atunci este în dezvoltare. Am început cu magazinul online www.alisiaenco.com, iar showroomul din București este impecabil și primitor de mai bine de un an (pe strada Grigore Manolescu 27, în centrul Capitalei). Primii pași către visul meu ca ALISIA ENCO să devină un brand global s-au făcut încet, dar sigur: am deja comenzi în New York, Londra, Paris.

Ce greutăți ai întâmpinat de-a lungul timpului, unde simți că ar mai fi de lucru?

Un antreprenoriat într-un domeniu despre care nu știi nimic la început are la fiecare pas “greutăți” sau provocări pline de cea mai pură adrenalină. Depinde cum alegi să te uiți la ce ai de făcut. Dacă în calitate de om care îți dorești să începi o afacere îi vezi toți pașii ca obstacole și greutăți, mai bine o lași baltă și te angajezi.

Dacă e să enumăr totuși câteva mici războaie pe care le port, acestea sunt nevoia permanentă de a veni cu noutăți în ținute complementare sau accesorii, nevoia de a comunica mereu și de a mă menține prezentă în fața publicului meu și nu în ultimul rând de a justifica prin fiecare detaliu necesitatea unui cost mai ridicat al produselor. Producția cămășilor și acesoriilor ALISIA ENCO este mai costisitoare decât “mainstream-ul”, pentru că nu există compromis la niciun capitol. Realizarea este impecabilă și asta face parte din ADN-ul brandului de la care n-am să fac niciodată rabat.

O etapă cu totul specială în dezvoltarea acestui business pe care țin să o menționez este că el a coincis cu nașterea fiului meu. Fiul meu și ALISIA ENCO sunt de-o vârstă. Au crescut împreună - și eu cu ei. Apariția unui copil atunci când ai planuri mărețe în afaceri pune o leacă de frână peste decizii și se lasă uneori cu frustrări – cine e părinte știe. Dar asta e o parte din frumusețea vieții și a maturizării mele ca femeie și mamă și e lecția răbdării pe care numai fiul meu mi-o putea preda. 

Cu ce fabrici colaborezi și cum ai descrie relația cu acestea? Lucrezi stocuri sau la comandă?

Lucrez cu mai multe fabrici din România de la începutul afacerii și mă bucur mult că am gasit parteneri de nădejde la noi în țară care lucrează la un nivel foarte înalt. Lucrez cu stocuri, așa am gândit de la început afacerea, tocmai pentru că-mi doresc să o dezvolt la un nivel regional și global. Ambițiile mele nu sunt modeste și pentru asta am nevoie de parteneri care să mă ajute să fac scale-up treptat.

Cine-ți sunt competitorii și ce aduci tu în plus, unde crezi că-ți sunt punctele forte?

Găsesc inspirație oriunde, însă nu bat la uși închise. Cine își dorește ținute replicate și replicabile în milioane de exemplare are de unde alege. ALISIA ENCO nu este despre mass-market, ci este despre standarde frumoase în business și viața personală. Brandul pe care l-am creat se adresează acelei clase de mijloc de femei care performează în business la egalitate cu bărbații și uneori chiar mai bine, care au câteva roluri sociale cu care jonglează simultan și elegant (de femei, soții, iubite, mame, mentori etc.) și care își doresc să râmână autentice, ele însele, indiferent de situații sau presiuni sociale.

Diferența pe care ALISIA ENCO o face stă în dublul statement, dacă pot spune așa: profesional-impecabil și personal-creativ: materialele, finisajele, ambalajul chiar, toate vorbesc despre lipsa de compromis a profesionistului adevărat, iar detaliile surprinzătoare fresh, accesoriile, culorile, “twist-urile” neașteptate vorbesc despre latura feminină sau jucăușă, seducatoare sau copilăroasă a “femeii-mamă-iubită” din spatele businessului.

Cine sunt clientele tale, cum ajungi la ele? Ți-ai format o comunitate?

Doamnele ALISIA ENCO, cum le spun eu, pentru că reprezintă femeile din spatele brandului, femeile puternice, independente, carismatice, vesele și optimiste, sunt doamne din mediul de afaceri românesc și nu numai.

După patru ani de existență a businessului și comunicarea permanentă, mediul online a fost o modalitate de a ajunge la doamne. Apoi recomandările lor în contactele externe pe care le-au avut, dar și participarea la evenimente de networking din afara țării m-au ajutat să cresc expunerea brandului în câteva capitale ale modei. Anul trecut am participat la Monaco la evenimentul Monaco Madame, iar anul acesta am fost la Moscova și New York.

Ai vreun produs-vedetă pe care-l repeți tot timpul? Ce vinzi cel mai bine?

Categoric da! Colecția de cămăși cu motive tradiționale românești este colecția dragă mie și multor românce. Este o colecție de suflet pentru noi, ne identificăm cu ea, ne reprezintă și ne diferențiază prin lume. Este genul de motiv simplu, dar spectaculos, aplicat ireproșabil pe guler și manșete, care atrage inevitabil privirea și lasă o impresie puternică. Și, mai exact, întotdeauna se lasă cu o întrebare: “De unde ai cămașa?”, asta din mărturiile clientelor mele. Chiar dacă în prezent pe www.alisiaenco.com poți găsi și fuste, pulovere, veste și accesorii cum ar fi gulere, manșete, broșe, cămășile rămân elementul central al brandului și sunt cele mai vândute. De anul acesta, chiar am început să fac și cămăși pentru bărbați. Ideea mi-au dat-o tot clientele, astfel că pe domni i-am cazat pe site la capitolul “For him”.

Unde-ți vezi brandul în doi-trei ani, cum ai vrea să crească?

Niciodată n-am visat modest. Îmi doresc să-l văd prezent cu propriile magazine în București și Paris. Poate sună nebunesc, dar îmi place să am vise mari, doar așa mă mobilizez.

Ce-ți place să faci în viața de zi cu zi, ce te inspiră sau te pasionează?

Să creez îmi place cel mai mult, pentru că mă liniștește. Îmi place să călătoresc pentru că mă inspir, îmi place să stau cu prietenii până seara târziu și să povestim, mă relaxează și mă detașează de restul zilei, și cel mai important, să stau cu familia, care mă împlinește.

Unde-ți vei petrece sărbătorile de iarnă și ce-ți dorești pentru 2019?

De sărbători voi fi acasă împreună cu familia, urmând ca apoi să petrecem alături de prieteni. Îmi doresc să mă liniștesc după un an de muncă plin, să mă relaxez în tihnă, să fac bilanțul emoțional al anului care tocmai s-a dus și să mă pregătesc pentru următorul an, cu planuri, idei noi și forțe proaspete.