Un brand românesc de pantofi încearcă să-și facă loc în piață


Într-o industrie dominată de retaileri internaționali pe segmentul de mass market, unde brandurile românești au succes doar pe zona premium, un business de producție de pantofi la început de drum se poate dezvolta doar pe o nișă. Este și cazul Ancolette, o afacere cu pantofi realizați manual și pictați. O antreprenoare din Tulcea a renunat la o carieră în domeniul financiar pentru a-și lansa propriul brand de pantofi. Inspirată de ținutele office purtate în multinaționale, la care adaugă pantofi cu toc, adeseori nu atât de comozi, s-a gândit să-și transforme schițele și a început să producă într-un atelier din București. În prezent, Ancuța Tănase a inaugurat și propriul showroom, a lansat și o linie de pantofi pentru bărbați și ne împărtășește parcursul ei.

Antreprenoarea în vârstă de 31 de ani provine din Tulcea, însă a venit în capitală de la 18 ani și a început să ofere consultanță financiară persoanelor juridice. Ancuța Tănase a fost dintotdeauna pasionată de desen, lucru ce a ajutat-o în schițarea pantofilor.

 

„Începutul Ancolette a venit cumva de la sine, simțeam că vreau să mă desprind de job, pentru că îmi tot încolțeau idei pe care îmi doream să le pun în practică pe cont propriu. Am ales pantofii pentru că eram, în primul rând, o împătimită a tocurilor. Purtam zilnic și la orice ocazie și mă confruntam des cu nepotrivirea dintre un pantof frumos și lipsa confortului, unii erau frumoși dar incomozi, cei comozi nu erau mereu frumoși. În plus, aveam și colege care îmi împărtășeau părerea, mai ales că la ținutele office, mai porți tocuri și fără să fii neapărat pasionată și atunci e și mai frustrant”, povestește Ancuta.

Hotărâtă să lanseze pe piața românească un brand de pantofi care să îi poarte semnătura, Ancuța s-a format pe partea de producție și design de încălțăminte. În plus, faptul că a lucrat într-un domeniu financiar a ajutat-o în conturarea propriului business, nefiindu-i străine unele lucruri care de multe ori dau bătaie de cap creativilor, precum aspectele juridice, financiare, un business plan pentru început de drum și multe altele pe care le înveți și din interacțiunile cu oameni de business.

Ancolette a apărut în 2015, cu o colecție de pantofi pictați – Pantofi de Veste. Investiția inițială în brand a fost de 1.500 de euro și a constat în achiziția de vopseluri speciale pentru piele, primele perechi de pantofi și lansarea site-ului.

„Promovez ideea că un mesaj care te reprezintă poate fi purtat la fel de bine pe pantofi, așa cum îl purtăm pe tricouri sau chiar ca tatuaj; pantofilor cu mesaj pictat li s-au adăugat cei cu versuri preferate, elemente florale sau motive tradiționale. Apoi, datorită cererii din partea clientelor, am ales să mă îndrept și către pantofii ca atare, punând accent pe calapoade comode pe care, ulterior, să construiesc modele noi”, spune antreprenoarea.

"Ancolette înseamnă, în primul rând, feminitate – vreau să păstrez asta în toate modelele create, indiferent de cum se vor schimba tendințele. Brandul e axat pe încălțăminte cu toc – vreau să cred că ne-am specializat pe stiletto și îndrăznesc să spun că și o pereche de stiletto poate fi comodă, dacă e pe calapodul potrivit. Câteva elemente de diferențiere ar fi: seria de mărimi (de la 33 la 41), acoperind astfel și mărimile mici pe care clientele le găsesc foarte greu când vine vorba de pantofi cu toc, apoi faptul că nu sunt făcuți în serie, ci pe comandă și pe măsurile clientelor, iar anumite piei folosite sunt și în ediție limitată; apoi, calapoadele folosite se îmbină foarte bine cu designul pantofului, astfel încât să fie și comozi. Și mai putem adăuga colecția de pantofi pictați, pe care o văd așa, că un next level al ideii de personalizare, pentru că poți avea cam orice dorești pe pantofi." (A.T.)

Pantofii Ancolette sunt realizați manual într-un atelier din București cu care Ancuța colaborează încă de la deschiderea din 2015. Tânăra nu ia în calcul să înceapă producția proprie, externalizarea fiind cea mai potrivită în acest moment pentru o afacere la început de drum.

“Echipa de producție este subcontractată pentru că mereu am fost pe principiul că fiecare trebuie să facă ce știe cel mai bine. Vorbim de o mână de 10 oameni cu experiență de cel puțin trei generații în realizarea manuală a încălțămintei, alături de care mă simt că într-o familie și fără de care pantofii Ancolette nu ar fi fost atât de bine lucrați și cu atenție la detalii. Pentru că, dacă vorbim de provocări în domeniu, asta este partea mai grea: să găsești oamenii care chiar să știe meserie, dar cu care să te și potrivești ca mod de lucru și să faci echipă bună. Am preferat să rămân la ideea de producție manuală, nu tehnologizată, chiar dacă depinzi mai mult de oameni, tocmai pentru că mi se pare că îi da mai multă valoare produsului. Deocamdată ținem pasul cu comenzile, nu luăm în calcul noi tehnologii pentru că, așa cum spuneam, cred că acest mod de lucru păstrează autenticitatea produsului și conceptului în sine, de pantofi „meșteriți”, în comparație cu cei de serie. Mai ales că sunt comenzi și cu jumătate de număr și pe dimensiunile tălpii clientei și aici chiar ajuta faptul că sunt lucrați manual”, explică Ancuta Tănase.

 

Materialele necesare pantofilor Ancolette sunt importate din Italia. “Nu este un segment greu accesibil nici la noi pe piață. Dacă dorești să începi să te joci cu produsele din piele, sunt suficienți furnizori care importă, la rândul lor, de la care poți procura materialele la prețuri accesibile. Noi preferăm să ținem legătura cu furnizorii din Italia, în special pentru a avea continuitate și chiar exclusivitate pe anumite tipuri de piele, de exemplu”, spune Ancuța Tănase.

 

Showroom-ul Ancolette

La mai bine de trei ani de la lansarea brandului de pantofi, Ancuța Tănase a inaugurat și un showroom de prezentare a principalelor modele Ancolette. Magazinul se află în Piață Română, pe bulevardul Dacia, nr. 39, iar clientele pot veni doar în baza unei programări în prealabil. “Tot aici pot fi văzute și probate primele modele din linia de pantofi pentru bărbați, proaspăt lansată, sub numele Andrew’s Shoes – sub același concept, se lucrează manual, pe comandă, cu posibilitatea de personalizare.

Prețurile pantofilor Ancolette pornesc de la 375 lei și diferă în funcție de designul fiecărui model, de pielea folosită și eventualele accesorii, dacă sunt cu sau fără pictură, dar și în funcție de cât de nou este modelul în colecție.

Dacă în primul an de funcționare înregistra primele comenzi după doar luni, în 2016 Ancuța Tănase a mers cu brandul său la cât mai multe târguri și evenimente de profil pentru a-și forma clientela. În 2017 înregistra comenzi lunare de 5.000 de euro, iar anul trecut a bifat o creștere de 30%. Valoarea bonului mediu de cumpărături în cadrul Ancolette este de 450 lei. 90% din vânzările Ancolette provin din mediul online, site-ul propriu și vânzările prin intermediul colaboratorilor.

Cele mai vândute produse sunt pantofii stiletto clasici, în diverse variante de design. În funcție de sezon, sandalele se vând bine, în special cele pentru evenimente, din piele întoarsă și glitter, iar dintre modele pictate, pantofii cu motive tradiționale și motive florale rămân un best seller indiferent de sezon.

Mai este loc pe piața românească?

Cum vede antreprenoarea concurența din piața de încălțăminte? Mai este loc pe piață? „Da, mereu am fost de părere că fiecare produs își are clientul lui. Atât timp cât vii cu ceva nou, vei avea locul tău în piață. Pe segmentul de încălțăminte tot timpul va fi o concurență ridicată. Totuși se face o primă segmentare între cei care au produse de serie și cei care lucrează în ediție limitată și pe comandă. Iar apoi clientele sunt libere să aleagă ce le reprezintă și în funcție de comportamentul lor că și consumator”, spune Ancuta.

Mai mult, fondatoarea Ancolette consideră că industria de fashion cu producție românească este într-o continuă creștere, cu tot mai multe antreprenoare care au curajul de a porni un business, mai ales pe segmentul de îmbrăcăminte. „Sunt mulți designeri la început de drum și cu potențial; important este ca latura lor artistică să se îmbine cu cea antreprenorială (sau să aibă îndrumare în acest sens), pentru că viziunea lor să se contureze într-un business”.

"Ca și problemă, aș menționa faptul că piață este dominată de marii retaileri și de produse de import. Totuși, dacă produsul tău are ceva special, vei avea segmentul tău de clienți. Apoi, trecând peste problema cu retailerii, antreprenorul la început de drum se confruntă cu întrebări precum „cum mă fac cunoscut, cine mă ajută să transform ceea ce fac într-un business și cum fac apoi să fie și unul de succes?”. La această problemă pot spune cu bucurie că, acum, în 2018, se găsesc o mulțime de soluții – de exemplu, sunt diverse evenimente și workshop-uri organizate în hub-uri de unde înveți cum să pui bazele unei afaceri; apoi se fac mult mai multe târguri decât se făceau când am început eu și sunt orientate către partea de design românesc, ceea ce te ajută enorm în testarea produsului. Bineînțeles, important este să crezi în ideea ta și să fii deschis să găsești soluții", consideră Ancuta.

"Dacă ar fi să mă gândesc la schimbări de dorit, primele care îți vin în minte sunt cele de natură legislativă și obținerea mai facilă a finanțărilor. Totuși, în afară de acestea, cred că cel mai de dorit ar fi ca noi și clienții noștri, ca și consumatori, să încetăm să mai credem că brandul X, doar pentru că e de import, este cu ceva mai bun decât unul românesc. Și să începem să credem mai mult în antreprenorii români mai ales din industria de fashion, pentru că e un domeniu în care oferim calitate, iar străinii se pare că știu deja acest lucru despre noi. În rest, consider că în fashion e un drum deschis pentru fiecare, pentru că e un domeniu atât de vast în care ai o deplină libertate de exprimare," încheie ea.