Sporul pierde clienții englezi și pariază pe piața internă


Dacă cei din producția de confecții se plâng că nu duc lipsă de comenzi, dar nu au cu cine să le lucreze, tricotorii nu au suficiente comenzi. Pe vremuri fabrica Sporul din Iași primea comenzi de 10.000 de bucăți pe model, dar acum lucrurile s-au schimbat. Colectivul s-a restrâns, la fel și activitatea, iar una dintre cauze este plecarea clienților englezi.

 

Nu doar economia britanică are de suferit de pe urma Brexitului. Plecarea Marii Britanii din Uniunea Europeană afectează negativ și furnizorii retailerilor englezi. Printre ei se numără compania ieșeană Sporul, care a fost prezentă recent la Modexpo cu colecția destinată pieței interne.

Aceasta câștigă tot mai mult în importanță, în condițiile în care comenzile externe sunt tot mai timide. "Ne descurcăm destul de greu, acum au crescut toate costurile și lucrăm în pierdere. Noi facem produsul complet, plecând de la fir, dar utilitățile s-au scumpit mult în ultimii ani. Salariile au crescut și ele. Cu toate acestea, vrem să ne menținem pe piață, ne străduim să rezistăm. Avem o clientelă pe piața internă și de ani de zile, de când venim la târgul Modexpo, lumea ne caută ca să cumpere produsele noastre", explică Galan Florentina, managerul fabricii Sporul Iași.

În stand mă întâmpină o mulțime de rochii tricotate în culori vii, cu motive tradiționale, pulovere, bluze și jachete mai elegante. Pe lângă târguri, produsele realizate de Sporul se vând bine și în magazinul propriu din Iași, unde se actualizează permanent oferta cu produse noi. Principala responsabilă de partea creativă este Marinela Boicu, împreună cu tehnicianul programator al mașinilor de tricotat, esențial în procesul de producție, tot o absolventă a Facultății de textile și pielărie din Iași. În general, pentru comenzile externe se lucrează cu firul clientului și după modelul lui. În ce privește produsele pentru piața internă, se achiziționează fire de la Rifil, dar se lucrează și cu mohair, lână și alte fire nobile.

În prezent, Sporul continuă să se bazeze pe comenzile externe, cu clienți din Germania, Olanda sau Suedia. "Lucrăm pentru un client din Olanda diverse tipuri de produse, inclusiv uniforme școlare, dar comenzile sunt mici față de ceea ce lucram noi înainte", punctează managerul societății.

În anii trecuți se lucra pentru Franța, Anglia și chiar Statele Unite. Acum câțiva ani, produsele realizate la Iași au ajuns să o îmbrace chiar pe Malia, fiica fostului președinte Barack Obama, la o festivitate de Ziua Recunoștinței.

Potrivit ultimului raport de activitate publicat de Ministerul Finanțelor, Cooperativa Sporul a raportat în 2017 o cifră de afaceri de 692.629 lei și un profit net de 395.230 lei. Rezultatele sunt mult mai bune decât în 2016, când la cifră de afaceri similară (620.163 lei), profitul era de zece ori mai mic, de 39.442 lei. Însă potrivit reprezentanților companiei, în anul 2018 rezultatele financiare au fost descurajante, cauzate de plecarea clienților din Anglia.